26 ژانویه 2023- بر اساس نامه تحقیقاتی که به صورت آنلاین در 26 ژانویه درJAMA Network Open  منتشر شد، برنامه غربالگری دیابت نوع 2 دربخش اورژانس می تواند بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت تشخیص داده نشده را شناسایی کند.

دکترKirstie K. Danielson و همکارانش از دانشگاه ایلینویز شیکاگو، برنامه غربالگریT2D بخش اورژانس را توسعه داده و به صورت آزمایشی اجرا کردند.

بیمارانی که در معرض خطر ابتلا بهT2D بودند با یک هشدار برای بررسی بیشتر(BPA) که در پرونده پزشکی الکترونیکی تعبیه شده بود، علامت گذاری شدند. اگر نمونه ی خون از بیماران گرفته می شد، پزشک می توانست هموگلوبینA1c اندازه گیری شده را به پرونده ی بیمار اضافه کند. بیماران برای ارائه نتایج و پرس و جو در مورد آگاهی قبلی و درمان دیابت فراخوانده شدند.

به طور کلی، 8441 بیمار در طول این مطالعه آزمایشی به بخش اورژانس مراجعه کردند.بر اساس هشدار BPA، آزمایش‌هایی برای 2576 بیمار انجام شد و نتیجهHbA1c برای 2074 بیمار ثبت گردید. در مجموع 1085 بیمار(52.3 درصد) دارای نتیجهHbA1c غیرطبیعی بودند که بر اساس نتایج این آزمایش برای 69.9 درصد و 30.1 درصد از بیماران به ترتیب پیش دیابت و دیابت تشخیص داده شد.

در مجموع با 352 بیمار از طریق تلفن تماس گرفته شد که نمونه مورد مطالعه را تشکیل دادند. محققان دریافتند که 50.0 درصد از بیماران دارای بیمه عمومی و 4.0 درصد فاقد بیمه بودند. به طور کلی، 25.0 درصد از بیماران خود گزارش دادند که برای آنها پیش دیابت یاT2D تشخیص داده شده است، اما تنها 58.0 درصد از این افراد تحت درمان بودند.

نویسندگان نوشتند: برنامه غربالگری بخش اورژانس ما تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به پیش دیابت تشخیص داده نشده ودیابت نوع 2یا افرادی که بیماریشان به خوبی مدیریت نشده بود، به ویژه افراد اقلیت نژادی و قومی و بیماران کم درآمد را شناسایی کرد.این الگوی غربالگری در تمام اورژانس ها قابل اجرا می باشد و نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-01-emergency-department-screening-undiagnosed-prediabetes.html